0%

Netes reklámok – vajon észrevesszük még őket, vagy tudat alatt hatnak ránk?

utolsó módosítás: 2023. július 19. 15:35

Az internet globális elterjedésével minden, ami hétköznapi életünk része volt, megjelenik valamilyen formában a digitális világban is. Köztük vannak a sokak által nem kedvelt hirdetések is. Kevés olyan része van az internetnek, ahol nem találkozunk velük, hiszen számos weboldal a hirdetési felületeinek értékesítéséből tartja fenn magát. Az idegesítő, felugró reklámok kiiktatására megjelentek a hirdetésblokkoló alkalmazások. Erre válaszul pedig olyan „reklámok” jöttek létre, amelyről nem is egyértelmű elsőre, hogy mi a céljuk.

Az online hirdetések leggyakoribb típusai:

  • Banner: általában rövid szöveges üzenetek, logóval ellátva, amelyek a hírportálok, honlapok, blogok felületein jelennek meg. Tartalmazhatnak képet, szöveget, animációt, videót is.
  • Keresőhirdetés: az internetes keresők – leggyakrabban a Google – találati oldalain megjelenő reklámok. Ezeket a hirdetéseket azok a felhasználók látják, akik a hirdető által meghatározott szavakra keresnek.
  • Közösségimédia-hirdetés: A közösségi oldalakon – Facebook, Instagram stb. – elhelyezett reklám. Jellemzően ezeken a felületeken jelennek meg az influenszerek által közvetített hirdetések is, amelyek a követőik figyelmét irányítják tárgyak vagy szolgáltatások felé.
  • Videóhirdetés: Ugyan más hirdetési megoldások is tartalmazhatnak mozgóképeket, itt a videómegosztó szolgáltatásban – például a YouTube-on – a videók előtt vagy közben megjelenő reklámokra gondolunk.
  • Online játékok: Számos – főként a mobiltelefonra letölthető – játék az ingyenességért cserében mutat reklámot
  • Podcast: A rádióműsor-szerű adás keretében, a beszélgetés közben elhangzó hirdetés.
  • e-DM (elektronikus direktmarketing): Reklámcélú tömeges e-mail-küldés, ügyfélszerzés céljából. Ehhez címadatbázisra van szükség vagy hírlevél-szolgáltatást kell igénybe venni – mindkét esetben fokozottan ügyelni kell az adatvédelmi és egyéb jogszabályok betartására.

A netes hirdetések sajátosságai

Számos reklámfogás jelent meg az internetes hirdetéssel együtt, melyeknek új sajátosságai vannak. 

Az első a személyre szabottság. Azok a netes felületek, amelyeket látogatsz, úgynevezett sütiket (cookies) fogadtatnak el veled, melyeken keresztül képesek információt gyűjteni rólad. Így a hirdetők megismerik a nemedet, a korodat, az érdeklődési köreidet, és ehhez személyre szabott hirdetéseket fognak ajánlani, amelyekre nagyobb eséllyel kattinthatsz rá.

Ha megnézel egy videót a Youtube-on, böngészed a Facebookot, de még saját e-mailjeid között is reklámokkal találkozol. Ha nem szeretnél spamet – hirdetéseket tartalmazó, kéretlen leveleket – kapni, válassz olyan e-mail-fiókot, melyben hatásos spamszűrő van. Ilyen például a Gmail vagy az Outlook.

Két fő jellemzőjük miatt viszonylag könnyű az internetes hirdetések hatása alá kerülni. Mindig előtted vannak és többnyire számodra releváns termékekkel, szolgáltatásokkal „bombáznak‟.

Álcázott reklámok

A marketing világa egészen új formákat ölt, amióta az interneten is jelen van. A hagyományosan megszokott, jól megkülönböztethető reklámok helyett olyan jellegű hirdetéseket kapunk, amik sokkal rejtettebbek.

Ezek lehetnek például az olyan cikkek, amelyek egy hivatalos, tudományos iratnak próbálják eladni magukat, és csak a végén derül ki, hogy egy bizonyos terméket reklámoznak. Ez nagyon gyakori például a gyógyszereknél. A sokszor tényekkel alátámasztott cikkek mögött, amelyeket általában jól megírtak, és igényesek, nem is sejtjük először a reklámot. Azonban az utolsó pár sorban egyszer csak egy konkrét termék megemlítésével találkozunk. Ezek szponzorált tartalmak, amik valószínűleg nem objektívan írnak az adott termékről.

Hasonlóak azok a termékajánlók, amelyeket influenszerek tesznek közzé. Az influenszerek olyan közösségi médiás tevékenységet folytató személyek, akik nagy követő táborral rendelkeznek, és ez a megélhetésük is. Sok esetben saját véleményt osztanak meg, ajánlanak egy terméket, vagy valamilyen specifikus körben, például szépségápolásban adnak tanácsokat, készítenek internetes tartalmakat. Azonban gyakran szponzorált tartalomról beszélünk, ami szintén reklámnak, nem pedig hivatalos termékismertetőnek minősül.

Egy másik technika az olyan valódinak tűnő profilok létrehozása, ami vagy egy terméket személyesít meg, vagy egy nem létező személyt, aki valamilyen terméket reklámoz. Ezt főleg nagy márkák alkalmazzák. A jelenség különösen gyakori a TikTok-on, ahol például a Fanta üdítő nem is kifejezetten reklámokat, inkább vicces videókat tesz közzé. Ezzel is médiafigyelmet generálva. A nem létező személyek gyakran egyszerű, mindennapi embereknek tűnhetnek, mintha csak egy baráttól kapnánk tanácsot. Itt érdemes megfigyelni, hogy az illető profilja nem csak az adott termékkel kapcsolatos bejegyzésekből áll-e. 

Az influenszerek esetében a Gazdasági Versenyhivatal szabályozása alapján kötelező feltüntetni, hogy a tartalom szponzorált-e vagy sem. Mindezt jól láthatóan, az adott tartalom nyelvén kell megjeleníteniük, külön kiemelve a gyerekeknek szánt hirdetéseket.

Miért ennyire hatékony?

A netes hirdetések elkerülhetetlen mivolta miatt, tudat alatt is hatnak ránk. Megjelenésük olyan eszközök garmadáját nyitotta meg, amiket eddig nem tudtak a szakemberek kihasználni. De vajon mi teszi ennyire hatékonnyá egy internetes reklámot? Miért tud minket ennyire könnyen elérni?

  • Szórakoztató – Az influenszerek nem véletlenül népszerűek, ahogy a megszemélyesített termékek sem. A reklámok sokkal jobban hatnak, ha fel sem fogjuk, hogy épp eladni szeretnének valamit. Ilyen volt régebben egy termék megjelenése egy filmben. Ugyanerről a jelenségről van szó most is az interneten.
  • Kényelmes – A már említett személyes reklámok kifejezetten magas népszerűségnek örvendenek. A hirdetésekkel így is úgy is együtt kell élnünk, akkor már miért ne  legyen valami olyan, ami esetleg érdekel minket.
  • Nincs tömegközönség – Az e-marketing egyik különlegessége a célközönség megváltozása. A hagyományos médiában megjelenő hirdetések a legtöbbször tömegekhez szólnak. A netes reklámok egyének tömegeihez. Ezzel a személyességgel sokkal könnyebben megfoghatnak minket. 
  • Integrált – Az internetes marketing lehetővé teszi a hirdetőnek, hogy sok felületen hirdesse meg termékét, többféle formában. Tovább mélyítve a hitelességet és a felismerhetőséget.
  • Új módszerek – Az internet lehetővé tesz olyan piackutatásokat is, amelyekre eddig nem volt lehetőség. Ilyen például a „retargeting”. Ez azt jelenti, hogy azokat a felhasználókat célozza meg, akik már felkeresték a webshopot, de nem vásároltak. Ez lehetővé teszi a célközönség olyan módú szűkítését, amire eddig nem volt példa.
  • Megjelenés – A netes reklámok nem úgy vannak elhelyezve, ahogy megszoktuk. Persze jelen van a szokásos felül vagy oldalt jól elkülöníthető reklám is, viszont találkozhatunk velük a tartalmon belül is. Facebookon például két ismerős által közzétett poszt között ott van egy webshop hirdetése, konkrét termékekkel és árakkal. 
  • Megfizethető – Egy költséges, nagy marketing kampánnyal ellentétben a netes reklámokat sokan megengedhetik maguknak. Milliókhoz juthatnak el. Töredékéért, mint eddig, népszerűvé téve ezt a fajta reklámozást.

  • Kevesebb szabályozás – Az internetes hirdetések szabályozása relatíven új dolog, így a jogi része is egyszerűbb. 
  • Többoldalú – A hagyományos reklámok egyoldalúak. Fél füllel halljuk a vicces kis reklámblokkot a tévében vagy csak gyorsan átszaladunk a hirdetéseken az újságokban. A netes hirdetésekre sokszor reagálhatunk, kommentelhetünk is. Párbeszédet indítanak, tudat alatt ezzel még közelebb hozva a terméket, hiszen nem csak passzívan elviseljük, hanem interakcióba is lépünk vele. 

Ez is érdekelheti