Mikor kapja meg gyermekünk az első okostelefonját?

Kutatásaink alapján 2021-ben már közel kétszer annyi 7-8 éves gyereknek volt mobiltelefonja, mint 2017-ben. Ez pedig azt is jelenti, hogy sokkal többen és sokkal korábban találkozhatnak káros tartalmakkal. Szerencsére az is látszik, hogy azok a gyerekek, akik egyre hamarabb kezdik használni az internetet, óvatosabban bánnak az adataikkal: 2017-ben a közösségi médiaprofillal rendelkezőknek még a 66 százaléka osztott meg magáról fényképet, 2020-ban már csak 58 százalékuk. E-mail-címét, iskolája nevét vagy telefonszámát is egyre kisebb hányaduk állítja nyilvánosra.
Ha 1 perce van
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2021-es kutatásából kiderült, hogy a 15–50 éves korosztály tagjainak 97,1 százaléka rendszeresen használja az internetet. De még érdekesebb adat az, hogy a 15 év alattiak körében nem teljes körű az internethasználat, bár a rászokás egyre fiatalabb korban kezdődik. A vizsgálatban részt vevő családok szerint a 2 éves gyerekek 4 százaléka már internetezik, míg a 3 évesek közül 9 százalék használja – viszonylag rendszeresen – az internetet.
Szülőként nagy döntés, hogy mikor kapja meg a lurkó az első okoseszközét. Egyáltalán, mit és mennyit használjon a gyerek? Milyen szabályok mentén internetezzen? Hogy felügyelje, hogy ne kerüljön illetlen tartalom a gyermek elé?
Tippek szülőknek
- Állítsunk fel egyértelmű és határozott szabályokat azzal kapcsolatban, hogy mikor és mennyi internethasználatot engedélyezünk gyermekünknek!
- Legyünk kíváncsiak a gyerekek digitális világára: beszélgessünk velük őszintén és megértően, mi érdekli őket, mire szeretnének rákeresni a neten!
- Próbáljunk tájékozódni a netes jelenségekről, hogy megfelelően tudjunk reagálni a gyerekekkel történtekre (például a Gyerekaneten oldalon, a témák és szócikkek között)!
- Online se engedjük el a kezüket: éljünk a szülői felügyelet lehetőségével, használjuk a szűrőprogramokat!
- Online minőségi idő: kütyüzzön közösen a család, hiszen így olyan bizalmi légkör alakulhat ki, ahol tanulhatnak egymástól a generációk, szülőként pedig digitális példát mutathatunk!
- Offline minőségi idő: jelöljünk ki kütyümentes helyet és időt, amikor digitális eszközök nélkül lehetünk együtt a gyerekkel (pl. társasjátékozás, közös főzés)!
Ha van még 3 perce
Mennyit és mikortól kütyüzhet a gyerek?
Az elmúlt években rengeteg vitát generált a szülők és a szakemberek körében is, hogy mennyit és hogyan kellene használni a gyerekeknek az okoseszközöket, mint ahogy persze az is, hogy hány éves kortól.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2019-ben tette közzé legújabb ajánlását a képernyőhasználatra vonatkozóan. Eszerint 1-2 éves kor alatt egyáltalán ne legyen a gyerek képernyő előtt, 2-5 éves kor között is maximum 1 órát, szülői felügyelet mellett. Fontos az is, hogy elalvás előtt egy órával se a gyerekek, se a kamaszok ne használjanak elektronikus készülékeket, mert ez rontja az alvásminőséget. Ne aludjunk a telefon vagy tablet közelében, ne hagyjuk bekapcsolva éjszakára, és kapcsoljuk ki az értesítéseket is, hogy ne zavarjanak minket pihenés közben.
Világos és következetes szabályok kellenek
A 2020-as Digital parenting kutatás eredményei szerint itthon átlagosan már 10 évesen van a gyerekeknek saját mobiljuk internet-előfizetéssel, de csak kevesekkel beszélgetnek el komolyabban a szüleik, hogy mire érdemes vigyázniuk a digitális világban.
A legfontosabb, hogy az okostelefon hozzáférést biztosít a gyerekeknek a teljes internethez. Tisztában kell lenni azzal, hogy az internetes szűrőprogramok és a szülői felügyelet segítségével nagyban csökkenthetjük a káros tartalmaknak való kitettséget, de száz százalékos garanciát ezekkel sem lehet vállalni. Onnantól kezdve, hogy saját okoseszköze van gyermekünknek, előbb vagy utóbb olyan felnőtteknek szóló tartalmakhoz is hozzá fog tudni férni, amelyeket esetleg szülőként nem akarnánk, hogy lásson. Például sok fiatal a pornóoldalakon keresztül részesül szexuális “felvilágosításban” (noha felnőttként mi tudjuk, hogy az ott látottak nem feltétlenül felelnek meg a valóságnak), különösen, hogy ha a szülő nem mer erről nyíltan beszélni gyermekével, így az inkább az interneten keres választ a természetes módon felmerülő kérdéseire.
Elengedhetetlen tehát, hogy a biztonsági beállítások mellett a kommunikáció is szerepet kapjon az első okoseszköz megvásárlásakor. Pszichológusok szerint kiemelten fontos, hogy egyértelműen és nyíltan meghatározzuk a képernyőidővel kapcsolatos szabályokat és kereteket. Alapból érdemes azt gondolni, hogy a gyermekeink, ahogy a való életben, az interneten is óhatatlanul követnek majd el hibákat, ezért mindenképpen térjünk ki arra, hogy mit tehetnek, ha hibáznak, hova, kihez fordulhatnak.

Ha van még 5 perce
Tanítsuk meg az egyensúlyt!
Természetesen senki nem úgy adja oda a gyerekének az első okoseszközét, hogy: „Itt egy telefon, használd, amire csak akarod.” Mivel azonban a gyerekek túlnyomó többsége nem tud önszabályozni, illetve nincs tisztában a digitális világ tulajdonságaival, így a potenciális veszélyekkel sem, a szülőknek kell megfontoltnak és tájékozottnak lenni. Meg kell tanítanunk gyermekeinket a netikettre, az alapvető biztonsági szabályokra, valamint arra, hogyan tarthatnak egyensúlyt a digitális és offline világ között. Például ne úgy aludjanak el, hogy az eszköz a fejük mellett van, ne használják étkezés vagy filmezés, főleg ne baráti csevegés közben, és ne vigyék magukkal a mellékhelyiségbe se.
Ugyanakkor arra is fontos, hogy felhívjuk a figyelmet, hogy mennyi lehetőség tárul fel előttük egy okoseszköznek köszönhetően. Ma már egy egyszerű, belépő szintű okostelefon is kiválóan használható oktatási célokra, ráadásul ha lehetőséget adunk gyermekünknek arra, hogy felfedezze az érdeklődési köreit, azáltal teret adunk annak is, hogy megmutassa rejtett affinitását, érdeklődését, tehetségét.