0%

Unokázós csalások: mik ezek, és hogyan kerüld el őket?

utolsó módosítás: 2022. október 20. 15:33

Az idősek ellen elkövetett csalások jelentős része az interneten létrehozott hamis profilokhoz köthető. Ilyen esetekben a visszaélést elkövető személy nem a saját nevében, hanem valaki más személyiségével vagy egy szervezet nevével visszaélve, esetleg egy kitalált személy profiljával regisztrálja magát a közösségi médiában. A hamis profilokról indított támadások különösen veszélyesek lehetnek az idősekre nézve, akik digitális tapasztalatlanságuk miatt könnyebben válhatnak a csalók céltáblájává.

Hogyan ismerjük fel az álprofilokat?

  • Fotó: nincs vagy rossz felbontású arcképe van a csalónak, esetleg egy híresség arcmását használja.

  • E-mail-cím: ha értelmetlen, betűkből és számokból álló sorokat látsz a feladó nevében vagy e-mail-címében, valószínűleg spam e-maillel van dolgod. Néha ez nyilvánvaló, mint például az example@abkljzr09348.biz esetében, máskor viszont a változások kevésbé feltűnőek, például az example@paypa1.com a paypal.com helyett.

  • Profil: szokatlan a felhasználó neve és/vagy hiányosan kitöltött a névjegye. Kevés adattal, hanyag módon készített, felületesen felépített az oldal. Alig van ismerőse, idővonalán nincs „múltja”.

A hamis profilokat azért hozzák létre, hogy név nélkül vagy mások profilja mögé bújva, ezáltal valós kilétüket eltitkolva csapjanak be másokat, igen gyakran időskorúakat. A zsarolóvírusoktól kezdve az adathalászaton át a megtévesztő telefonhívásokig rengeteg műfaja létezik a hamis profilokról elkövetett internetes csalásoknak. Ezek motivációja többnyire ugyanaz, mint az offline csalásoknak; pénzszerzés, információszerzés vagy befolyásolás. A kiberbűnözők az általános emberi hiszékenységet használják ki, ami az idősebb korosztály digitális tapasztalatlanságával karöltve jelentősen megkönnyítheti a dolgukat.

Az idősek digitális tapasztalatlanságuk miatt könnyebben válhatnak a csalók céltáblájává

7 tanács az Országos Rendőr-főkapitányságtól, hogy ne válj csalók áldozatává

  1. Ha olyan telefonhívást vagy levelet kapsz, amelyben valami sürgős problémára hivatkozva pénzt vagy adatokat kérnek tőled, előbb járj utána, hogy valóban baj van-e!
  2. Ha egy rokonodra vagy a bankodra hivatkoznak, tedd le a telefont, majd keresd fel közvetlenül az említett személyt, bankot!
  3. Tartsd szem előtt, hogy hivatalos személy soha nem kér pénzt, legyen szó akár rendőrről, tűzoltóról vagy mentőről. 
  4. Tegyél fel ellenőrző kérdéseket, hogy megbizonyosodj arról, tényleg a hozzátartozód keresett-e fel. 
  5. Legyen gyanús, ha pénzátutalásra kérnek téged, illetve ha a banki adatok megadására köteleznek. Bankkártyaadataidat semmilyen körülmények között ne add meg idegeneknek. 
  6. Ne add meg személyes adataidat ismeretleneknek! 
  7. Ha felmerül, hogy bűncselekményt próbáltak meg elkövetni ellened, hívd azonnal a 112-es segélyhívószámot!

Hogyan történik a megtévesztéses csalás? 

Az időskorúak megtévesztésére szerveződött bűnözői körök által elkövetett csalások általában ugyanazt a módszert használják. Ennek során a szervezet egyik tagja telefonon vagy a közösségi médiában, e-mailen felkeresi az időskorúakat, és egy családtagnak vagy közeli barátnak adja ki magát. A csaló olyan helyzetet ismertet, amelynek eredményeként azonnal pénzre van szüksége, és meggyőzi, hogy támogassa őt. Egyes esetekben a bankkártyaadatok bediktálását kérik, amivel különböző online tranzakciókat hajtanak végre, jelentős anyagi károkat okozva ezzel. Máskor az álrokon egy „ismerősét” küldi el az idősek lakcímére, hogy átvegye a pénzt vagy értékes tárgyakat, ékszereket. 

A megtévesztéses csalások egy másik formája az online álprofilokhoz, e-mail-címekhez köthető. Az adathalász e-mailek a kiberbűnözők által sok embernek küldött spamek egyik leggyakoribb típusa. Lényege, hogy a kiberbűnözők egy valósnak látszó e-mail-címet készítenek el, melyről valósnak látszó üzenetet küldenek, amiben arra kérnek minket, hogy adjunk meg bizonyos személyes vagy pénzügyi adatot.

A leggyakoribb adathalász spam üzenetek a következőkről szólnak:

  • Számlabefizetésre vonatkozó felszólítás
  • A jelszó visszaállítására vagy a fiók ellenőrzésére vonatkozó kérés
  • Nem Ön által végrehajtott vásárlások igazolása, azok megerősítésére vonatkozó kérés
  • Technikai támogatási csalások – eszközbeállításokkal vagy egyéb digitális szolgáltatással kapcsolatos üzenetek.

Pár egyszerű lépéssel sokat tehetsz online biztonságodért. Az aranyszabály azonban mindig ugyanaz: ha bizonytalan vagy, inkább feltételezd a legrosszabbat és járj utána! Beszélgess minél többet erről idős rokonaiddal, ismerőseiddel, így kisebb eséllyel csaphatják be őket.

Ez is érdekelheti