0%

Az önvezető autó

utolsó módosítás: 2023. május 19. 10:47

Az önvezető jármű pontosan érzékeli a környezetét, ezáltal emberi közreműködés nélkül is képes haladni. Szoftvere feldolgozza az érzékelőiből származó információkat és megtervezi az ideális útvonalat. Egy önvezető autó képes a tanulásra: minél több adat érkezik a beépített mesterséges intelligencia számára, annál gyakorlottabb autóvezetővé válhat.

Az emberi vezető nélküli autó ötlete olyannyira nem mai, hogy már az 1920-as évek óta folynak kísérletek (a rádiótávirányítású Pontiac Phaetonnal). Az 1950-es években Japánban készítettek egy működő példányt, amely 30 km/h sebességgel haladt. Az alapokat adó technológiák napjainkra fejlődtek olyan szintre, hogy egy autó emberi beavatkozás nélkül is képes legyen elvárható sebességgel, biztonságosan közlekedni.

Hogyan működik?

A robotautó különböző műszereket használ a környezete érzékelésére, például kamerákat, radarokat, lidarokat (lézer alapú távérzékelő), ultrahangot, szonárokat (hanggal való navigáció és felderítés), GPS-t, inercia(tehetetlenség)- és távolságmérő egységeket. Az autó vezérlőrendszere felismeri és értelmezi a kamerák által látott világot, és ezekből egy háromdimenziós modellt hoz létre a környezetről. A mesterséges intelligencia azonosítja a megfelelő navigációs utakat, a forgalomirányítási stratégiákat (sávok, közlekedési táblák stb.) és az aktuális akadályokat. A mesterséges neurális hálózatok képesek tanulni és döntéseket hozni a beérkező információk alapján.

Az úrvezetőtől a robotpilótáig

Az Autóipari Mérnökök Egyesülete (SAE) meghatározta a vezetési automatizálás 6 szintjét, 0-tól (teljesen manuális) 5-ig (teljesen önvezető), amelyet az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma elfogadott.

  1. 1. szint (nincs vezetési automatika) Az ember által, manuálisan irányított, bár figyelmeztetések érkeznek a műszerek által a vezető számára, és működhetnek vezetést segítő berendezések is, például a vészfékasszisztens. Ma még a legtöbb jármű ilyen.
  2. 2. szint (vezetői asszisztens) Az autó rendelkezik ugyan valamely automatizált rendszerrel (kormány- vagy fékrásegítés, sebességtartó automatika stb.), de a vezetést egy ember felügyeli. A Tesla Autopilot például 2-es szintűnek minősül.
  3. 3. szint (részleges vezetési automatizálás) Ez a szint fejlett vezetőtámogató rendszereket (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) jelent. A jármű irányítani tudja a kormányzást és a gyorsítást/lassítást is, de itt is egy ember ül a vezetőülésben, és bármikor átveheti az irányítást az autó felett. szint (feltételes vezetési automatika) Ezek a járművek már rendelkeznek környezetérzékelési képességekkel, és ezek alapján döntéseket hozhatnak, ám a vezetőnek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. Ide sorolható a forgalmidugó-asszisztens, például az Audi AI Traffic Jam Pilot rendszere.
  4. 4. szint (magas szintű vezetési automatika) A 4-es szintű járművek önmaguk is korrigálhatnak, beavatkozhatnak egy észlelt rendszerhiba esetén. Ezek az autók ugyan a legtöbb esetben nem igényelnek emberi beavatkozást, azonban erre továbbra is lehetőség van. Az ilyen járművek korlátozott területen (ún. geokerítésen) belül – városi környezetben, ahol a végsebesség átlagosan eléri a 30 km/h-t – önvezető üzemmódban is működhetnek. A jövőben nagy szerepük lehet automata taxiként. A francia és a német hatóságok – kizárólag zárt útszakaszon: egyetemi kampuszon, illetve parkolóházban – engedélyt adtak a sofőr nélküli vezetés teszteléséhez.
  5. 5. szint (teljes vezetési automatizálás) Az 5-ös szintű autóknak már sem kormánya, sem pedáljai nem lesznek. Minden útvonaltípust korlátozások nélkül használhatnak majd. Jelenleg tesztelik a teljesen autonóm autókat, még nem elérhető a nagyközönség számára.

Az automatizált autók elterjedésének technológiai akadályai:

  • Problémát okozhat, ha az autó számítógépe vagy az autók közötti kommunikációs rendszer veszélybe kerül.
  • Az autó érzékelő- és navigációs rendszereinek érzékenysége különböző időjárási körülményekre (köd, záporeső, hó, fagy) és a napszakra (sötétben problémás).
  • Egyes szoftverek nem alkalmasak az úton átfutó nagytestű állatok, a fekvőrendőrök, a terelőbóják és az útépítések elkerülésére.
  • Nehezen kezeli az önvezető autók szoftvere az ún. „védtelen balkanyar‟ közlekedési szituációt, amikor egy közlekedési lámpa nélküli útkereszteződésben balra szeretnénk kanyarodni, de szemből, balról és jobbról is érkezhetnek járművek. 
  • Az autonóm autók megfelelő működéséhez nagy felbontású térképekre van szükség.
  • A jelenlegi közúti infrastruktúra változtatásokat igényelhet az automatizált autók optimális működéséhez.

Ma még a vezetőnek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást

Megelőzi-e a hagyományos autókat?

A mérnökök azt ígérik, hogy az önvezető autó jelentősen csökkenteni fogja a közlekedési balesetek számát már azzal is, hogy kiiktatja a vezetésből az ember által okozott hibákat, mint a figyelmetlenség, a fáradtság, az elalvás, a bódult állapot és az indokolatlan kockázatvállalás és sebességtúllépés. A kevesebb baleset alacsonyabb töréskárral és javítási költséggel járhat. Ha elterjedésük ráadásul párosul a közösségi autómegosztás modelljével, az további előnyt jelenthet a költséghatékonyság terén. Amennyiben világszerte elterjednek a biztonsággal üzemelő önvezető járművek, ez vélhetően nem kizárólag a közlekedésben hoz változást, hanem – azáltal, hogy megváltoztatja a szállítás, a logisztika és a foglalkoztatás rendszerét – az egész gazdaságra jelentős hatást gyakorol majd.

Hazánk sem szeretett volna kimaradni az önvezető járművek kutatás-fejlesztéséből, ezért kifejezetten erre a célra épült a ZalaZONE tesztpálya. 2022 októberében győri mérnökök az 5G-mobilhálózaton keresztül sofőr nélkül távirányítottak a Zalaegerszeg melletti tesztpályán guruló személyautót. Magyarország néhány évvel ezelőtt elfogadott egy KRESZ-módosítást, ami lehetőséget nyújt a 4-es és az 5-ös önvezetési szintű tesztelésre.

Az egyik legsikeresebb hazai startupcég, az aiMotive mesterséges intelligencia és autonóm vezetési szoftvereket fejlesztő járműtechnológiai vállalat az 5. szintű önvezető járművek kialakításán dolgozik. A magyar szoftvercéget a világ egyik legnagyobb autógyártója, a Stellantis vásárolta fel 2022 novemberében. Az új tulajdonos ígérete szerint a világszínvonalú tudásközpont és a fejlesztői csapat Magyarországon marad.

Mikor érhet célba?

Az önvezető autóknak eleinte hatalmas jövőt jósoltak, azonban még mindig van néhány jogi akadály – például tisztázandó, hogy a gép vezette autó esetén kié legyen a baleseti felelősség –, amely a széles körű elfogadás útjában áll. A fejlesztés rendkívül drágának bizonyult, ezért az autógyártók inkább a vezetést segítő technológiákra összpontosítanak. Mindezek miatt az önvezető autók globális elterjedése a korábban vártnál távolabbra került.

Ez is érdekelheti