0%

Kiket követ a gyerek? Betekintés az influenszerek világába

utolsó módosítás: 2022. október 20. 16:56

Az influenszerek korunk közösségi médiás véleményvezérei, akik fotóikkal, videóikkal befolyásolják a követők életmódbeli szokásait, vásárlási döntéseit és véleményét. Korunk influenszerei az internetet használva akár több százezer embert is elérnek. Amellett, hogy saját álláspontjukat ismertetik, reklámhordozók is lehetnek. Sok cég foglalkoztat tartalomgyártókat a márkaüzenetek átadásához vagy új termékek bevezetéséhez. 

Influenszerek minden méretben és típusban

Több influenszer típust is megkülönböztetünk, leginkább a követőik száma és minősége alapján:

  • nanoinfluenszer: 5000 fő alatti követőtábor
  • mikroinfluenszer: 5000–100 000 fő közötti követőtábor
  • makroinfluenszer: 100 000–500 000 fő közötti követőtábor
  • megainfluenszer: 500 000–5 000 000 fő közötti követőtábor
  • celeb, híresség: 5 000 000 fő feletti követőtábor

Az influenszerek a divattól kezdve az egészséges életmódon át az aktuálpolitikai kérdésekig változatos témákban készítenek tartalmakat. Léteznek kifejezetten aktivista influenszerek, akik közösségi eseményen szerepelnek (például részt vesznek egy környezetvédelmi megmozduláson) és vannak, akik a közösségépítésre törekednek. Vannak irányadó influenszerek, akik példaképként állnak követőik elé, főként elveikkel, sikereikkel tesznek szert népszerűségükre. 

Lássunk a tartalmak mögé!

A Magyar Telekom és a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány 2020-as kutatása rámutatott az influenszerjelenség erősödésére. Kiderült, hogy a fiatalok 30%-a népszerű YouTube és Instagram oldalakról tájékozódik, illetve online idejük 56%-át a közöségi oldalak pörgetésével töltik. Az influenszerek ezzel megelőzik a tanárokat (akiktől csak a gyerekek 22,8%-a tájékozódik elsőként), és a tananyagot is (13,3%).

Ez azért is érdekes, mert a mai tizenévesek egyre kevésbé tűrik a reklámokat, előszeretettel használják az online hirdetésblokkolókat. Ettől függetlenül akár akaratuk ellenére is rengeteg reklámmal találkozhatnak, hiszen a szponzorált hirdetések szinte észrevétlenül, tartalomként olvadnak be az influenszerek szórakoztató és/vagy véleményközlő bejegyzéseibe. 

Negatívan befolyásolhatja a gyerekek önbizalmát

Az az életmód, amit az influenszerek bemutatnak a közösségi médiában, a legtöbbször nem áll összhangban az általunk érzékelt valósággal. Sok véleményvezér tudatosan törekszik rá, hogy csak a legjobb pillanatait ossza meg a közönséggel, amitől a követők azt gondolhatják, hogy az adott ember élete, külseje tökéletes. Ez aláássa az önbizalmukat és irreális elvárásokat generál saját magukkal szemben. 

A fiatalok különösen érzékenyek a külsejükkel kapcsolatos befolyásoló tényezőkre. A szigorú diétákat és átalakító termékeket reklámozó influenszerek mérgező hatással lehetnek a fiatalok önértékelésére, amennyiben nem saját magunk elfogadását hirdetik. Erről szól többek között a Dove #DetoxYourFeed kampánya is, ami egészen érzékletesen mutatja be, milyen tartalmakkal találkoznak gyermekeink nap mint nap a közösségi médiában.

Az influenszerek által mutatott életmód gyakran nem áll összhangban a valósággal

Amikor influenszerekről beszélgetünk a gyerekekkel, az egyik legfontosabb pont, amit érdemes tisztázni, hogy egy-egy bejegyzésük nem mindig teljesen az influenszer saját véleményét, stílusát vagy reakcióját tükrözi. A megjelenés mögött gyakran valamilyen gazdasági ok van, az influenszerkedést ugyanis erősen átszövi a marketing, a reklám és a hirdetői szándék. Hívjuk fel rá a gyerekek figyelmét, hogy amikor a #reklám, #szponzorálttartalom, #hirdetés hashtageket látják, akkor fizetett tartalommal állnak szemben. 

Töltsünk mi magunk is időt a gyermekek által kedvelt platformokon – Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, Twitch, Snapchat – és kerüljünk képbe az applikációk biztonsági funkcióival. 

Hogyan beszéljünk gyermekünkkel a közösségi média hatásairól?

  • Kérjük meg őket, hogy mutassák meg, kiket követnek a közösségi médiában. 
  • Kérdezzünk rá, hogy miért szeretik őket, miért tartják vonzónak a tartalmaikat.
  • Beszélgessünk arról, hogy milyen hatással lehet a követők önértékelésére az a tartalom vagy tanács, amit az adott influenszer megoszt. 
  • Hívjuk fel a figyelmüket arra, hogy a képek erősen szerkesztve vannak, és hogy nekik nem kell így kinézniük a mindennapokban, hiszen a képek nem valóságosak.
  • Segítsünk nekik a hírfolyamuk „megtisztításában”, kövessük ki azokat a profilokat, amelyek rossz érzést keltenek gyermekünkben vagy aláássák az önbizalmát. 
  • Emlékeztessük őket arra, hogy velünk bármikor megbeszélhetik a dilemmáikat, rossz érzéseiket a közösségi médiával kapcsolatban. Legyünk ítélkezésmentesek és nyíltan álljunk hozzá gyermekeink véleményéhez. 

Az influenszerek sikere láttán sok fiatal kedvet kaphat hozzá, hogy ő maga is tartalomgyártóvá váljon. Ha megosztják velünk, hogy ilyen törekvéseik vannak, az alábbi dolgokra hívjuk fel a figyelmüket: 

  • Olyan oldalakon jelenjenek meg, amelyek megfelelnek az életkoruknak és életkori sajátosságaiknak.
  • Legyenek tisztában a tartalomkészítés felelősségével, digitális lábnyomuk követhetőségével.
  • Online zaklatás vagy bántalmazás esetén kérjenek megfelelő segítséget.

Ez is érdekelheti