5 tipp a biztonságos online vásárláshoz

Az online vásárlás során a vásárló teljes mértékben az online térben, jellemzően az eladó által üzemeltetett internetes áruházban, másnéven webshopban vásárol. Ez időtakarékos, kényelmes és gyakran már sokkal olcsóbb módja a termékek beszerzésének, mintha bejárnánk valamelyik plázát vagy szupermarketet. A pandémia okozta kényszerű otthonlét segítette az amúgy is egyre népszerűbbé váló vásárlási forma további terjedését, ám a növekvő online tranzakciók száma miatt a lehetséges kockázatok mértéke is emelkedett. Mire érdemes figyelnünk, ha el szeretnénk kerülni ezeket?
Ha 1 perce van
Az első és legfontosabb, hogy mielőtt a rendelés gombra kattintunk, járjuk körbe alaposan az adott kereskedő felületét, és tájékozódjunk más vásárlók tapasztalatairól – ezt megtehetjük az adott weboldalon az ügyfélértékelések között vagy akár egy egyszerű Google-kereséssel is.
Legyünk óvatosak a legalacsonyabb árakat ígérő, ismeretlen feladóval vagy a közösségi médiából érkező ajánlatokkal, hirdetésekkel szemben is. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen hiteles weboldalnak álcázott, de valójában adathalász webhelyen találhatjuk magunkat.
Könnyen alkalmazható tippek a csaló webshopok felismeréséhez
- Vizsgáljuk meg a terméket kínáló weboldalt! Ellenőrizzük a webshop üzemeltetőjét, nézzük meg az általános szerződési feltételeket, illetve, hogy reklamáció, probléma esetén milyen lehetőségeink vannak elérni a kereskedőt.
- Legyen gyanús, ha valaminek túl kedvező ára van, és inkább szánjunk pár extra percet arra, hogy megbizonyosodjuk az ajánlat valóságtartalmáról!
- Előre utalás helyett lehetőség szerint válasszuk az utánvételes vásárlást!
- A frissen regisztrált, „előéletmentes” eladó gyanús lehet. Mindig ellenőrizzük, hogy vannak-e felhasználói értékelések és vélemények!
- Nézzük meg mindig a webhely URL-jét. Ha https:// helyett csak http://-vel írják, máris gyanakodj, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti. Amennyiben a böngésződ címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is látsz, az jó jel. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adj meg!
Ha van még 3 perce
Ha megbizonyosodtunk róla, hogy a kiszemelt webshop biztonságos, még mindig van pár lépés, melyekkel tovább növelhetjük az online vásárlásunk biztonságát.

Online vásárláskor is legyünk körültekintőek!
Óvakodjunk a gyanúsan olcsó termékektől!
Vannak jó tapasztalataid egy bizonyos webáruházzal kapcsolatban? Ismersz olyan embereket, akik elégedettek egy bizonyos webáruházzal? Akkor maradj lojális az adott internetes áruházhoz. Legyél mindig kritikus és egy kicsit gyanakvó az ismeretlen felületekkel kapcsolatban. Ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg gond van vele. Óvakodj a „hihetetlen áron” kínált termékektől, és azoktól a webhelyektől, ahol a terméket a legalacsonyabb áron kínálják. Előfordulhat, hogy az áru nincs is raktáron, és a csalóknak csak az a szándékuk, hogy a vásárló adatait megszerezzék.
Minden webhelyhez más-más jelszót rendeljünk!
Amellett, hogy nagy figyelmet fordítunk arra, hogy milyen webhelyeket látogatunk meg, azzal is tehetünk a biztonságért, ha erős jelszót használunk. Fontos, hogy minden webhelyhez más-más jelszót rendeljünk, hogy ha az egyik fiókunk rossz kezekbe is kerül, a többit biztonságban tudhassuk.
Ne mentsünk el szenzitív adatokat a böngészőben!
Ugyan nagyon kényelmes, amikor kedvenc böngészőnk automatikusan kitölti a webhelyekhez tartozó felhasználóneveket és jelszavakat, azonban biztonságosnak már nem igazán nevezhető. Ma már bármilyen utaláshoz – vagy akár csak a belépéshez is – telefonon érkező jelszó vagy ujjlenyomat megadása szükséges és a tranzakció a netbankból történik.
Használjunk megbízható vezeték nélküli hálózatot
Legyünk elővigyázatosak akkor is, amikor ingyenes nyilvános – jelszó nélküli – wifihez csatlakozunk. Egyre gyakrabban fordul elő ugyanis, hogy a pályaudvaron, üzletekben, repülőtereken, nyilvánosan elérhető wifi-hálózathoz csatlakoznak a kiberbűnözők, és a közös internetkapcsolat segítségével törik fel a gyanútlan netezők okoseszközeit.
Ha van még 5 perce
Jogorvoslati lehetőségek, ha baj van
Ha a megrendelt termékek mégsem érkeznek meg, vagy minőségük nem egyezik a weboldalon feltüntetettel, akkor 14 napunk van garanciális és visszaküldési jogaink érvényesítésére. Az uniós szabályok értelmében a kereskedőnek meg kell javítania, ki kell cserélnie a megrendelt árut, csökkentenie kell vagy vissza kell térítenie az árát, ha kiderül, hogy a vásárolt árucikk hibás vagy nem úgy néz ki vagy nem úgy működik, ahogyan azt hirdették.
A termék kézhezvételétől számítva ugyancsak 14 napunk van arra, hogy bármilyen indoklás nélkül elálljunk a vásárlástól – konkrét hiba vagy panasz megléte nélkül is. Persze vannak kivételek, melyekre ez a szabály nem vonatkozik: például romlandó áru, egyedi rendelésre készített termék, koncertjegy, repülőjegy, higiéniai termékek felbontás után. Ezért fontos, hogy mielőtt rendelünk, mindig olvassuk el a webáruház visszaküldéssel és elállással kapcsolatos információit, hogy ne érjen minket később meglepetés.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közlése szerint amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában – a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, békéltető testülethez fordulhatunk, vagy akár közvetlenül a bíróságra is mehetünk. Ahhoz, hogy a hatóságok ügyünkkel foglalkozni tudjanak, mindenképpen ismernünk kell annak a cégnek az adatait, melytől vásároltunk. Ha nem hazai, de az Európai Unióban működő cégtől vásároltunk, akkor pedig az Európai Fogyasztói Központtól is kérhetünk segítséget – ez a szerv ugyanis minden tagországban jelen van.