0%

Akkor is vannak jogaink, ha online vásárolunk

utolsó módosítás: 2022. október 18. 17:41

Az online vásárlás egy olyan adásvételi tranzakció, ami a kereskedő és a vásárló egyidejű jelenlétének hiányában születik meg. A vásárló jellemzően az eladó által üzemeltetett internetes áruházban, másnéven webshopban vásárol. Ez időtakarékos, kényelmes és gyakran már sokkal olcsóbb módja a termékek beszerzésének, mintha bejárnánk valamelyik plázát vagy szupermarketet. De mi a teendő, ha probléma merül fel a megrendelt termékkel, esetleg nem olyan, amilyet szerettünk volna?

Két hetes elállási jogunk van

A termék kézhezvételétől számítva ugyancsak 14 napunk van arra, hogy bármilyen indoklás nélkül elálljunk a vásárlástól. Persze vannak kivételek, melyekre ez a szabály nem vonatkozik: például romlandó áru, egyedi rendelésre készített termék, koncertjegy, repülőjegy, vagy higiéniai termékek felbontás után. Ezért fontos, hogy mielőtt rendelünk, mindig olvassuk el a webáruház visszaküldéssel és elállással kapcsolatos információit, hogy ne érjen minket később meglepetés. 

Sokan nem tudják, hogy ki lehet-e próbálni a terméket a 14 napos elállási idő alatt, hiszen a közhiedelem az, hogy ha nem eredeti a csomagolás, nem veszik vissza. A valóság az, hogy ki lehet próbálni, hiszen csak így győződhetünk meg arról, hogy a termék azt nyújtja, amit elvárunk tőle. Tehát, a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez. Fontos ugyanakkor, hogy a kipróbálást követően olyan hiba miatt nem állhatunk el a vásárlásunktól, melyet mi magunk okoztunk! 

Vásárlás előtt tájékozódjunk

A Fogyasztóvédelmi Hatóság ajánlása szerint fontos, hogy még a termék megrendelése előtt a lehető legtöbb információnak utánanézzünk a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről. Ehhez alaposan olvassuk el a weboldalon közzétett általános szerződési feltételeket. Azt is tanácsolják, hogy hogy ha olyan weboldalról rendelünk, amit még nem ismerünk, először egy kisebb értékű (pár ezer forintos) terméket rendeljünk csak, ugyanis így meggyőződhetünk az oldal valódiságáról és a termékek minőségéről, valamint arról, hogy a kereskedő betartja a szállítási feltételek. Amit a próbavásárlás során célszerű szem előtt tartani: kapunk-e számlát, és a számlán a weboldalon feltüntetett ár és szállítási díj szerepel-e, a termékhez érkezik magyar nyelvű használati-kezelési útmutató. Persze egyetlen rendelés önmagában nem garantálja a kereskedő megbízhatóságát a jövőbeli rendelések tekintetében, azonban, ha az első tapasztalatok jók, már bátrabbak lehetünk.

Ha a megrendelt termékek mégsem érkeznek meg, akkor a fogyasztóvédelmi hatósághoz, békéltető testülethez fordulhatunk vagy akár közvetlenül a bíróságra is mehetünk. Ehhez persze tudnunk kell annak a cégnek az adatait, akitől vásároltunk. Ha külföldről, de az Európai Unió területéről vásároltunk, az Európai Fogyasztói Központtól is kérhetünk segítséget. Ez az Unió által felállított szerv, amely minden országban jelen van és segíti a fogyasztókat. 

Vásárlási problámáinkkal megkereshetjük a fogyasztóvédelmet

Ügyeljünk rá, milyen honlapról vásárolunk!

Noha online jóval könnyebben és kényelmesebben juthatunk hozzá a kinézett termékekhez, fontos, hogy körültekintően intézzük vásárlásainkat, hiszen sok megtévesztő hirdetésbe vagy weboldalba futhatunk bele.

Pár könnyen alkalmazható tipp a csalók elkerülése érdekében:

  • Vizsgáljuk meg a terméket kínáló weboldalt! Ha nem találunk kapcsolati adatokat, elérhetőséget (e-mail-címet, telefonszámot, telephelyet) vagy panaszbejelentésre lehetőséget, az gyanúra adhat okot.
  • Mindig legyen gyanús, ha a termék ára jóval a piaci ár alatt van! Próbáljunk meg több forrásból informálódni, más weboldalak által is forgalmazott termék árának összehasonlításával vagy akár az Árukeresőn való tájékozódással.
  • Keressünk a megvásárolni kívánt termékről több irányból képet vagy videót – különösen akkor, ha használt terméket vásárolunk magánszemélyektől. Ezzel elkerülhetjük a rejtett hibák leplezését, vagy azt, hogy az elkövető más eladók képeinek a felhasználásával éljen vissza. Ha a hirdetésben nincs, vagy nem megfelelő a kép, kérjünk e-mailben, üzenetben, mielőtt vásárolunk!
  • Házhozszállítás esetén az előre utalás helyett válasszuk az utánvét lehetőségét!
  • Érdemes figyelni az eladó minősítését, magánszemély esetén az oldalon történt regisztrációjának idejét is. A frissen regisztrált „előéletmentes” eladó olykor gyanús lehet.

Ezen egyszerű szabályok betartásával hatalmas lépést tehetünk a biztonságos online vásárlások felé.

Ez is érdekelheti