Így bankoljunk bárhol, bármikor a mobilon!

Az online banki ügyintézés (angolul online banking vagy e-banking) pénzügyeink interneten történő intézését, illetve az ezt lehetővé tévő szolgáltatásokat jelenti. Ha mindezt telefonunkon tesszük, akkor mobilbankolásról beszélünk. Az online banki ügyintézés legnagyobb előnye, hogy nem kell besétálni egy bankfiókba, hanem otthonunk kényelméből vagy akár utazás közben is elintézhetjük teendőinket – befizethetünk csekkeket, intézhetünk utalásokat vagy épp ellenőrizhetjük számlaadatainkat – és tehetjük mindezt akár magánszemélyként, akár vállalkozóként.
Ha 1 perce van
Ma már elegendő egy laptop vagy egy mobiltelefon, és persze megfelelő internetkapcsolat ahhoz, hogy intézzük banki ügyeinket, így nem kell bajlódnunk időpontokkal, munkahelyi távolléttel vagy utazgatással. Felhasználói fiókunkat és számlaadatainkat egyszerűen, a belépési adatainkkal nyithatjuk meg, ami a ma már szinte minden banknál elérhető mobiltelefonos alkalmazásokkal (mobilbank applikációk) minden eddiginél egyszerűbbé és kényelmesebbé vált.
Fontos azonban, hogy mindig körültekintően járjunk el a digitális banki ügyintézés során, hiszen bár játszi könnyedséggel hajthatunk végre szinte mindent, továbbra is kezeljük nagyon érzékenyen személyes és pénzügyi adatainkat.
5 tipp, amivel biztonságossá tehetjük a digitális bankolást
- Csak megbízható forrásból származó banki alkalmazásokat töltsünk le. Erről minden esetben a banktól kérjünk tájékoztatást!
- Mindig állítsunk be két-faktoros vagy biometrikus (ujjlenyomat vagy arcfelismerés alapú) azonosítást is!
- Jelszavainkat és adatainkat soha, senkinek ne adjuk meg, még a bankunknak sem!
- Lehetőleg ne intézzük pénzügyeinket nyilvános wifi-hálózatokon keresztül – ragaszkodjunk az otthoni, jelszóval védett wifire történő csatlakozáshoz vagy a mobilinternet használatához.
- Banki tranzakcióinkról állítsunk be e-mailes vagy sms-értesítést – így baj esetén azonnal tudomást szerezhetünk róla, és megtehetjük a szükséges biztonsági lépéseket.
Ha van még 3 perce
Netbank és mobilbank
A mobil és az internetes bankolás a pénzügyek digitális kezelésének két módjára utal. Mindkettő elektronikus úton biztosít szolgáltatást, de előbbi dedikált alkalmazásokon keresztül, utóbbi pedig a bank honlapja által. Az internetes banki tevékenység tehát olyan tranzakció, amit az interneten keresztül, az adott bank vagy egyéb pénzügyi intézmény weboldalán végzünk a személyes hitelesítést követően. A mobilbanki szolgáltatás pedig egy mobileszköz segítségével biztosítja a tranzakciókat akár alkalmazásokon, akár egyéb opciókon keresztül.
Mindkettő jelentősen megkönnyíti életünket és ügyvitelünket, tehermentesít mind minket, mind a bankokat, és összességében gördülékenyebbé és kötetlenebbé teszi az ügyintézést. A folyamatos digitális fejlődés pedig még hatékonyabb formáit eredményezi majd a jövőben, a mélytanulás és a mesterséges intelligenciák egyre aktívabb alkalmazásával, amik még inkább a felhasználói igényekhez igazítják majd a szolgáltatásokat.
Ha van még 5 perce
A fiatalok a legaktívabbak
Régebben csak az alapvető pénzügyi tranzakciókat intézhettük így, de az elmúlt években a bankok digitalizációja is jelentősen fejlődött. A Mastercard kutatása szerint 2020-ban a mobilbankot használók aránya elérte az 56 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében, ami 4-szeres növekedést jelent a két évvel azelőtti állapothoz képest, azóta pedig vélhetően ez a szám még tovább nőtt, hiszen a pandémia okozta lezárások miatt számos szolgáltatás elérhetetlen volt személyes ügyintézés formájában.
A kutatásból az is kiderül, hogy korosztályos bontásban a fiatalok (18–34 évesek) a legaktívabbak, itt 65% a felhasználók aránya, de ez a legidősebb vizsgált korosztályban (50–64 évesek) is közelít az 50 százalékhoz. A használt mobilbanki funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették (74%), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71%) és nézik át korábbi tranzakcióikat (62%).