0%

A digitális tanulás adatvédelmi veszélyei, és hogyan kezeljük őket

utolsó módosítás: 2024. május 10. 16:21

A digitális tanulás egyre nagyobb teret nyer. A távoktatás kulcsfontosságú volt a világjárvány idején, ami - hasonlóan a távmunkához - a lezárások után is velünk marad, sőt folyamatosan fejlődik és adatvédelmi szempontból számos kérdést felvet.

Az adatvédelem iskolája

Az eszközök biztonságával, az érzékeny információk védelmével és a megfelelés szabványosításával kapcsolatos megbízható információforrások megtalálása sajnálatos módon még kihívást jelenthet.

Ezeknek a biztonsági protokolloknak a megvitatására gyakran csak a technológia használatba vétele után kerül sor. Vannak azonban fontos lépések, amelyeket követni kell az adatkezelési szabályzat létrehozása és az iskolai adatvédelem helyzetének jobb megismerése érdekében.

A helyzet felmérése

A világjárvány kezdetekor az iskolák nagy része még nem állt készen (sok esetben közel sem), hogy teljes mértékben átálljon a digitális oktatásra. Ezt akkor azonban muszáj volt szinte azonnal meglépniük és a lehető leghamarabb átállni, hogy tartani tudják a központilag előírt tantervet. A digitális oktatás végül annyira népszerű és elfogadott, sőt széles körben alapigény lett, hogy a járvány után van, ahol már csak minimális mértékben tért vissza a korábbi oktatási forma, többségében megmaradt a digitális oktatás. Ami viszont sajnos  – szokás szerint  – jelentősen lemaradt, az az ehhez kapcsolódó megfelelő biztonsági intézkedések megtétele volt.

Ahhoz, hogy ez pótolható legyen, az első lépést a biztonsággal kapcsolatos helyzet felmérése jelenti. Azoknak az oktatási intézményeknek, amelyek élen járnak ebben a változásban, meg kell találniuk a digitális tanulási gyakorlatuk gyenge pontjait. Szakértőket kell alkalmazniuk, hogy ezekkel az intézményekkel együttműködve megvizsgálják az adatbiztonság jelenlegi helyzetét és javító iránymutatásokat adjanak.

Adatvédelmi kihívások

Az adatvédelem óriási kérdés az online biztonság tekintetében. 2005 és 2021 között általános iskolák és egyetemek csak az Egyesült Államokban több mint 1850 adatvédelmi incidenst tapasztaltak, melyek több mint 28,6 millió adatot érintettek.

Nem ellenőrzött alkalmazások

A globális járvány kezdetén a tanárok számos digitális eszközt fogadtak el a diákokkal való kapcsolattartás érdekében, amelyek többsége akkor újdonságnak számított. A Zoomhoz hasonló videokonferencia alkalmazások népszerűsége robbanásszerűen megnőtt és hirtelen megugrottak az olyan digitális eszközök, mint a Chromebookok és az olyan tanulási platformok, mint például a Babbel és a BrainPOP. Az ezeken az alkalmazásokon keresztül zajló interakciók óriási száma új sebezhetőségek és potenciális adatvédelmi incidensek előtt nyitották meg a kapukat.

Egy eszköz, sok probléma

A digitális tanulásra használt eszközök többségét számos más célra is használják. Ez azt jelenti, hogy még ha az adatokat a megbízható digitális tanulási alkalmazások biztonságosan tárolják is az eszközön belül, fennáll az esélye annak, hogy ezeket az adatokat olyan nem oktatási célú alkalmazások is begyűjthetik, melyeket a diákok munkájuk szerkesztésére/előadására használnak.

Sérülékeny csatlakozási környezet

Az ilyen távoktatási platformokhoz hozzáférő diákok gyakran biztonságos otthoni környezetből csatlakoznak, de vannak olyan esetek is, amikor távoli helyekről, például kávézókból, könyvtárakból és más, gyenge biztonságú wi-fivel rendelkező nyilvános helyekről érik el az órákat. Ez a sebezhetőség óriási problémát jelenthet, mivel a diákok között egyszerre több interakció zajlik, például fájlmegosztás és együttműködés céljából és egyetlen eszköz sérülése is hatással lehet a hálózat összes eszközére.

Felhőszolgáltatások hiányos biztonsága

Az iskolák által tárolt adatokat gyakran egy távoli felhőszolgáltatáson tárolják. Ez önmagában véve tulajdonképpen jó dolog, de egy jelentés szerint a megkérdezett iskolák 50%-a vagy nem rendelkezik felhőbiztonsági platformmal, vagy nem tudja, hogy létezik-e ilyen. Ez azért aggasztó, mert a diákok adatai mind online tárolódnak egy olyan felhőszervereken, amelyekről a legtöbb iskola nem is tud.

A biztonságtudatosság hiánya

Ezeket az eszközöket gyakran olyan diákok és gyerekek használják, akik nincsenek tisztában az online biztonsági jógyakorlatokkal. Gyakran figyelmen kívül hagyják a jelszavak rendszeres frissítésének vagy az aktív vírusirtó karbantartásának fontosságát. Emellett hajlamosabbak arra is, hogy minden ismeretlen linket megnyissanak, amellyel online találkoznak, anélkül, hogy tisztában lennének a következményekkel. Ahhoz, hogy ez kezelhetőbb legyen a szülőnek és a tanároknak egyaránt szükségük van egy kapcsolódó oktatási tervre és szabályzatra.

A diákokat oktatni kell a kiberbiztonság fontosságára a biztonságos digitális tanulás érdekében

A terv

Ha gyerekekkel és fiatal felnőttekkel van dolgod, meg kell értened, hogy még akkor is, ha azt tanácsolod nekik, hogy kerüljenek el valamit, nagy az esélye, hogy nem törődnek vele. A felnőttek érdeke tehát, hogy szülői zárakat és egyéb kezelési funkciókat alkalmazzanak az eszközökön.
Ilyen esetben a menedzsment szoftverek jól jönnek a diákok eszközeinek kezeléséhez, így irányelveket és korlátozásokat alkalmazhatsz, hogy ezekkel hatékonyabban megelőzhesse a rosszindulatú támadásokat.

Alkalmazáskezelés

Mobilalkalmazás-kezelő szoftver használatával ellenőrizni tudod az alkalmazásaikat, ami lehetővé teszi a rendszergazdák számára az alkalmazások adatainak kezelését és védelmét. Lehetővé teszi a mobilalkalmazásokra vonatkozó házirendek alkalmazását és érvényesítését, valamint az alkalmazások közötti adatmegosztás korlátozását. Segítségével a rendszergazdák feketelistára tehetik a nem produktív és/vagy rosszindulatú alkalmazásokat.

Jelszókezelés

Ha gyenge jelszóval rendelkezik, akkor sokkal nagyobb a kockázata annak, hogy feltörhetik a fiókját. Ha olyan összekapcsolt környezetben van, mint egy digitális tanulási platform, egyetlen rossz jelszó veszélyeztetheti a teljes hálózatot. Ezért fontos, hogy szabályokat írj elő a jelszókezelésre vonatkozóan.

Hozzáférés kezelése

Fel kell világosítanunk a diákokat az ismeretlen alkalmazásokhoz vagy weboldalakhoz való hozzáférés megadásának veszélyeiről. Az eszközökhöz adott hozzáférés nyomon követése segíthet megérteni, ha valamelyik eszköz nem felel meg a követelményeknek.

Szétválasztás

A digitális tanulási platformok lehetőség szerinti elkülönítése, működőképes megoldási módja annak, hogy az adatok biztonságban legyenek. Ez olyan gyakorlatokat is magában foglalhat, mint például a személyes és az iskolai fiókok elkülönítése. Külön privát fiók, ha pédául a felhőt használja az adatok mentésére. Ez a megkülönböztetés segít abban, hogy ha a személyes fiókok veszélybe kerülnek, az iskolai adatok biztonságban maradjanak.

Oktatni kell a kiberbiztonságot is

Rengeteg olyan digitális eszköz létezik, amely segíthet a diákok digitális tanulási adatainak kezelésében és biztosításában, de fontos, hogy a tanárok és a szülők megértsék, hogy ezen túlmenően a diákokat oktatni is kell a kiberbiztonság fontosságára. Ez az egyetlen módja annak, hogy valóban teljesen biztonságban legyen a digitális tanulási ökoszisztéma.

Ez is érdekelheti